Skin tax en genoeg is genoeg

27 februari 2019 - Agra, India

Dag 3 Agra

Vanochtend om 09.30 uur zijn wij vetrokken vanuit New Delhi naar Agra. We reden in een Toyota en hadden een chauffeur bij ons waar ik nog steeds een bijnaam voor probeer te vinden. Hij was laat we zeggen bijzonder.

Even een kleine cursus India driving voordat we vertrekken:

Les 1. Om in India te kunnen rijden heb je eigenlijk alleen drie dingen nodig. goed gehoor, goede ogen en good luck.

Les 2. Een toeter die je van mijlen ver aan hoort komen!

Les 3. Hoe meer lampjes je in je desboard heb branden hoe beter, in Nederland zouden wij allang al naar een garage toe zijn gegaan maar hier moet je juist dat niet doen! Nick die schrok aan het begin van onze reis naar Agra, hij wees naar het desboard en zei zachtjes alsof de man ineens Nederlands kan: ‘Nath de reis begint al goed hij moet zijn olie verversen, motor is niet in orde en er brand van alles in zijn desboard. Ik was allang al naar een garage gegaan voor dat ik zo lang zou gaan rijden.’  Maar wat blijkt, in India hebben ze overal een limiet gesteld aan hoe hard je mag rijden waar wij in Nederland flitspalen hebben doen zij aan besparingen en maken ze in de fabriek alle auto’s al met een ingebouwde speed limiet! Net zoals bij ons de scooters hebben. Maar een Indiër zou een Indiër niet zijn als hij zelf gaat sleutelen aan zijn auto en de blokkade er af haalt, vandaar dat je allerlei lampjes ziet branden.

Les 4. Good luck!

We rijden verder, we hebben lange gesprekken over India en de corruptie hier. Aan de andere kant de openheid van de mensen en de vele geloven van de mensen hier.

Ton vraagt aan de chauffeur hoe je ook al weer een bepaald bedrag noemt hier in India bijvoorbeeld in Nederland kennen we 100k Maar hie noem je dat hier? Raju (de chauffeur) antwoordde met Hundred Lag hij zei het alleen gemixed Engels met Hindi dus Ton herhaald hem met: ‘aaah jaaaaaa honderd leg.’ We moesten lachen ik zei tegen Ton: ’Nee geen leg als in been maar lag.’ ‘Ja leg dat zeg ik herhaald Ton.’

Zo gaan we verder en verder Raju heeft zichzelf Engels en Hindi aangeleerd dus sommige gesprekken waren heel comisch om mee te maken aan de ene kant had je Ton die Engels praat en wanneer Raju in het Hindi terug antwoordde zodat mama het kon vertalen knikte Ton volmondig ja. En aan de andere kant had je Raju die sommige woorden niet helemaal wist en soms een hele lange uitleg gaf over iets wat in één zin had gepast. Hoe maak je 4 uur vol in een auto? Nou neem een Ton en een Raju mee en de tijd vliegt voorbij! Ooh ja en een mama die Hindi kan want anders duurt de rit nog langer.

Raju legde ons uit wat het verschil in prijs is voor een toerist of een Indiër. Hij noemde het skin tax. Waar wij 20 rp. Voor iets betalen betalen Ton en Nick 100 rp. Raju zei: ‘I call it skin tax.’ (Huidbelasting). Dus voor dat je naar India gaat kleur jezelf bruin en verf je haar donker!

Zo ging de reis heel snel en kwamen we om 13.20 met een tussenstop aan in ons hotel.

Het hotel is kleurrijk en deed mij denken aan een Bollywood film. Het is hier heel huiselijk en je wordt warm ontvangen.

BEF338B9-E62D-4CD2-BA8B-FDCF48753185

In de straat van ons hotel is een Bazaar en kermis aanwezig dit doen ze in verband met de vakantie. Overal zie je tenten staan mensen die allerlei dingen verkopen en een lokale kermis waar bij ons in Nederland alle controles en veiligheidsvoorschriften heel streng zijn zijn ze hier heel makkelijk. Zolang je geen boem hoort of krak is het goed En kan je er in zitten, er zijn zelfs atracties zo veilig die moet je zelf laten bewegen door mee te rennen. Eigenlijk zijn ze hier heel milieu bewust bezig als je het zo bekijkt!

6FB88648-280F-4ECF-BCE4-95C053713211

Nick voelt zich helemaal thuis hier hij onderneemt van alles en leert snel, in de namiddag zijn wij samen gaan wandelen in de omgeving richting de Taj Mahal en in de avond laat zijn wij samen naar de bazaar geweest wat al een heel verhaal op zich is maar dat vertel ik straks. Eerst de wandeling, omgeven door kleine kraampjes toeterende motors en lachende kinderen lopen we in de richting is dit de goede richting? Geen idee... maar we hebben alle tijd dus we zien wel waar we uit komen. Meestal kijk je recht voor uit als je loopt maar hier moet je voornamelijk naar boven kijken overal waar we keken zagen we apen. Is dit de Apenheul? Huh, nee het is een wijk in Agra met beneden de straathonden, katten en koeien en boven de apen en vogels. Nick keek zijn ogen uit hij vond het wat al die kleine straten en de plaatselijke bevolking met hun hutjes en zelfgemaakte spullen die ze in het dorpje weer verkopen. Kleine kinderen keken hun ogen uit bij Nick, er lopen veel toeristen hier rond maar op de één of andere manier blijven ze Nick aanstaren. Zal hij dan toch een Bollywood auteur zijn? Vandaar dat hij zich zo thuis voelt hier en het pittige eten gewoon kan eten! Ik heb gewoon een beroemdheid naast mij lopen waar ik het zelf niet eens van wist.

AFFEA2DC-340E-4FBB-B948-4441AD1C506D

21.30 gegeten en lekker nagetafeld met een Duits koppel. Mama en Ton praten veel met ze over de kleding, gewoontes en andere dingen ik zie aan mama dat ze het gezellig vind. Net zoals thuis, wat ik zei het hotel geeft je een huiselijk gevoel alsof je in je eigen woning stapt en mensen hebt uitgenodigd bij jou om gezellig wat te gaan eten. Ton leeft ook helemaal op en verteld op zijn manier zijn ervaringen in India. Nick die is volgens mij een beveiliger aan het regelen voor zijn volgende uitstapjes.

22.30 mama en Ton zijn gaan douchen en naar bed. Nick en ik tellen ons geld in verband met de skin tax ;) en bedenken alvast hoeveel we morgen ochtend willen meenemen naar de Taj Mahal. Nick heeft gedoucht ligt lekker in bed en komt met het tweede wilde idee! ‘Nath dat klinkt wel heel gezellig die muziek en de trommels, zullen we een kijkje nemen?’ Ik twijfel ik luister naar de muziek maar hoor ook iemand omroepen dat ze bijna klaar zijn dus ik zeg: ‘eehhh ja kan nou nee eigenlijk niet want ze zijn bijna klaar.’ Ik zie aan zijn gezicht dat hij wel wilt gaan. Dus jullie raden het al wij staan op de bazaar!

Hoe we hier binnen zijn gekomen? Door mijn gebrekkige Hindi en een hele lieve bewaker/ politie agent die ons heeft geholpen. Je moet namelijk door een hek heen om binnen te komen. Maar waar de ingang nu daadwerkelijk is weet volgens mij niemand echt.

We lopen rondjes over de bazaar zien van alles aan kraampjes en eet tenten staan. Veel kleuren en geuren komen ons tegemoet.

6D1D57D7-80B1-4FE9-B0C7-F0AE1C49543E

Picture picture please Sire picture!!!!! Het begon leuk, tuurlijk ja je gaat geen nee zeggen totdat de aandacht gedraaid werd naar mij... Ik werd omgeven door mensen die een foto wilde maar ik zag Nick niet meer. Paniek! Ik keek op zoekend naar iets wits, aah gelukkig hij werd aangesproken door een man die zei dat we snel weg moesten niet omdat het niet mag maar het werd te druk om ons heen en dat is gevaarlijk. Wij hebben aan een half woord genoeg en pakte elkaars hand vast en liepen verder.We hebben de mensen netjes bedankt en zijn snel doorgelopen. Tuurlijk liepen er een paar nog achter ons aan maar toen ze ook merkten dat wij sneller gingen lopen lieten ze ons met rust.

Ik had het goed gehoord de optredens zijn afgelopen maar daar komt Nick door de bocht!!! Voor het eerst mensen dit is een première en ik heb exclusieve beelden dat Nick aan het dansen is! Video Nick dansen exclusief te zien op mijn telefoon. Vanaf 23 Maart 2019 beschikbaar in Nederland.

Trommels mensen die dingen schreeuwen Indiase liedjes zingen en er komen meer mensen aangerend niet eens gelopen! Beeld je in dat je in Amsterdam loopt en je ineens Beyoncé voorbij ziet lopen, ineens ziet het zwart van de mensen. Nu was ik degene die mijn ogen uitkeek naar Nick. Tevens hield ik de omgeving in de gaten alsof ik zijn beveiliger was. Mensen bleven komen en komen overal waar je keek zag je een film camera of telefoon te voorschijn komen. Ik dacht bij mijzelf wauw dit is het toppunt! Tuurlijk we hebben dit de afgelopen dagen veel meegemaakt maar niet zo erg als hier. Aan de ene kant leuk en grappig dat ze Nick zo interessant vinden aan de andere kant Genoeg is genoeg. (stiekem ben ik gewoon jaloers en wil ik minstens 20 kamelen hebben en dozen met goud in ruil voor Nick, Ed en Jacq ik doe er alles aan om Nick weer mee te nemen naar Nederland!)

Goed, dit is een heel lang verhaal wat alsnog in het kort is verteld. Morgen ochtend 06.00 uur gaan we naar de Taj Mahal. Daarna zullen cultuur gaan opsnuiven in Agra en hoop ik dat we skin tax discount krijgen als we ergen wat bestellen.

Voor nu zeg ik slaaplekker/ eetsmakelijk: goedemorgen/ werkse allemaal! Mijn tijdsbesef is een beetje weg het schijnt dat dat een jet leg heet? Het is hier nu 01.00 uur... tijd om te gaan slapen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Edwin:
    27 februari 2019
    Haha, wat een gaaf verhaal Nathalie.....
    En wat dat dansen betreft: doe maar vast een sneak preview.....dit wil niemand missen toch?
  2. Jacqueline:
    27 februari 2019
    Haha je hebt talent Nathalie! Wederom een leuk verhaal en voor 40 kamelen en twee kisten goed zou ik het wel weten......
  3. Papa:
    28 februari 2019
    Hahaha wat een verhaal... en voor 19 kamelen en dozen met goud zou ik ook niet twijfelen hihi. Morgen dus naar agra naar de Taj . Ik weet dat het misschien overbodig is, maar let goed op Niet alleen op Nick maar ook op zakkerollers . Ook in het besodemieteren. Als je eenmaal op de Taj staat en je kijkt naar rechts langs de rivier dan zie je hun hutjes daar wonen ze. Dit geldt ook voor de ingang van het Rode Fort.
    En etens waren niet in dezelfde tas doen als je paspoort en geld want de aapjes die daar leven nemen binnen een seconde je tas mee en dan ben je alles kwijt. Je moeder heeft een leuke ervaring met zo # n aap alleen was dan niet in Agra maar goed ze zijn overal. Heel veel plezier en ik kan niet wachten tot de volgende ervaring hihihi.
    Wie weet blijven jullie wel in India met Nick als Bollywood Ster dan kan hij dansen en veel geld verdienen. hahaha
  4. Kelly:
    1 maart 2019
    Wat een geweldig verhaal zeg. Als dit pas de derde dag is zullen jullie nog wel heel wat mee gaan maken! En wat Nick betreft: Dans aapje, dans!
  5. Opa Wim:
    1 maart 2019
    zo maken jullie nog eens wat mee. Je moet je ook aanpassen aan je omgeving b.v kameleon .Veel plezier en genieten jullie er maar van groeten.